MABO
「points, lines and planes」
2024.08.17−09.1 13:00−19:00 closed on Monday, Tuesday
HECTAREではアーティスト・MABOによる個展「points, lines and planes」を開催します。
MABOは金属を用いた立体作品を発表しており、特に真鍮や銅を用いて多様な表現を追求しています。本展では直線的な幾何学パターンの連続性に重点を置き、多次元的な要素を取り入れています。線と線の交差によって生まれる無数の視点が、点と線と面を複雑に絡み合わせ、新たな空間を創り出します。
さらにMABOは緑青(青錆)を用いた作品を数多く生み出しており、無機物である金属に有機的なイメージを与えています。緑青は時間の経過と共に太陽の紫外線によって発生する酸化現象であり、この働きを意図的に利用することで金属の表面に独特の色合いや質感をもたらします。そして新作でもある平面作品では、1枚の銅板に30日間毎日緑青を吹かした、まるで陽光の日記のような作品を発表します。
本展は、構造的な立体作品と有機的な金属の温かみが混在しており、一見すると両極端に見える事象を通じて新たな視点を提供し、超自然的な場所へと我々を誘います。
HECTARE is pleased to present “points, lines and planes,” a solo exhibition by artist MABO.
MABO creates sculpture works in metal, particularly brass and copper, and pursues a wide variety of expressions. In this exhibition, MABO focuses on the continuity of linear geometric patterns and incorporates multidimensional elements. The myriad viewpoints created by the intersection of lines and lines intricately intertwined points, lines, and planes to create new spaces.
Furthermore, MABO gives an organic image to inorganic metal by blowing it with verdigris. The verdigris is an oxidation phenomenon caused by the sun's ultraviolet rays over time, and by intentionally utilizing this process, he brings a unique hue and texture to the surface of the metal. And in his new work, he blows the verdigris every day for 30 days on a single copper plate, creating a work that looks like a diary of sunlight.
The exhibition mixes sculpture works with the warmth of organic metal, offering new perspectives through events that at first glance appear to be two extremes, inviting us into a supernatural place.
Biography
1979年東京都あきる野市生まれ、2002年銅板造形家赤川BONZEに師事し、2011年独立。2014年京都に3年間住み、宮大工、数寄屋大工、庭師などと空間を作る。
個展グループ展多数。店舗の内装やホテルの客室などの空間を活かした作品も制作している。近年では2019年【京都景観賞「優良意匠屋外広告物」】に認定され、2020年金属特殊加工 意匠権取得『THE AOYAMA GRAND HOTEL』客室20部屋に作品が設置される。2021年『SHIBUYA AWARDS 2021』Shibuya Street 賞受賞。近年の個展に2022年haku kyoto 個展『border』、2024年代官山蔦屋書店 個展『border代官山』
Born in 1979 in Akiruno, Tokyo, studied under sculptor Akagawa BONZE in 2002 and became independent in 2011 lived in Kyoto for 3 years in 2014, creating spaces with shrine carpenters, Sukiya carpenters, gardeners, and others. He has held many solo and group exhibitions. He also creates works utilizing spaces such as store interiors and hotel guest rooms. In recent years, his work has been recognized as “The signs of KYOTO, KYOTO Landscape Awards 2019”, and “SHIBUYA AWARDS 2021 Shibuya Street.” His work will be installed in 20 guest rooms of “THE AOYAMA GRAND HOTEL.” Recent solo exhibitions include “border” at haku kyoto(2022), “border at Daikanyama” at DAIKANYAMA TSUTAYA BOOKS(2024).